POPUP DEFENDER & POPUP JIMMY

STAYCATION BY DOMETIC 

ÄVENTYRET ÄR NÄRMARE ÄN MAN TROR

Dometic utvecklar och producerar högkvalitativa fritidsprodukter som gör livet både enklare och lite härligare för människor som gillar att leva mobilt och upptäcka världen. Dometic grundades redan 1921 år och idag, över 100 år senare, är de världsledande inom sin genre.

Trots den anrika bakgrunden och deras innovativa produkter – är de relativt okända i Sverige (utanför kretsen som verkligen kan de här produkterna, förstås). Popup Works har haft ett framgångsrikt samarbete med Dometic sedan 2019 för att råda bot på det, vilket vi också gjort med den äran. Läs gärna mer om det här.

2020 bjöd dock på käppar i hjulen för vårt fortsatta samarbete i form av en pandemi. Lyckligtvis kunde vi vända förutsättningarna till något positivt då ”staycation” aldrig varit mer aktuellt.

Popup works tog därför fram ett nytt koncept som gick hand i hand med den nya trenden – hemester / Staycation. Under arbetsnamnet ”Staycation in Sweden” – som senare blev ”Staycation by Dometic” – lät vi Dometics influencers låna bilen med det enda villkoret att de lade ut content i sina egna kanaler.

Vi utrustade bilen med Dometics egna produkter samt produkter från Kampa och Front Runner (de två varumärkena är Dometics senaste nyförvärv). Bilen blev ett komplett rullande hem med taktält, kök och alla nödvändigheter som behövs för många dagar på rull. ”Äventyrarna” fick en fulltankad bil och sedan fick de välja själva hur deras äventyr skulle gestalta sig, vart kosan skulle styras och vilka smultronställen som skulle besökas. Med på färden fick de även termosar från Dometics sortiment som de fick behålla.

I kombination med detta har bilen även dragit alla blickar till sig på relevanta mässor som ISPO Outdoor och Abenteuer & Allrad i Bad Kissingen. Även på T-centralen och GastroNord har den agerat framgångsrikt dragplåster.

I mer traditionellt ”event” har vi även tagit fram ett koncept som vi kallar ”City camping” då vi helt enkelt campar mitt i stan. Mitt på Stureplan lagade vi mat och på Odenplan såg vi på fotbolls EM. Sverige vann den matchen. Allt som det ska vara.

I år (2022) tog vi även fram en ny, pytteliten bil: Suzuki Jimny. (https://www.instagram.com/p/CaCT-oIMS7G/?utm_source=ig_web_copy_link) Denna kommer följa storebrors hjulspår och lånas ut till äventyrare. Konceptet har även skvalpat över till Tyskland där det snart rullar en van för europeiska äventyr.

Vad blev då resultatet av de svenska äventyren? Med hjälp av små och stora influencers samt spektakulärt content har vi nått ut i sociala medier på ett sätt som vi tidigare bara kunde drömma om. Såväl till den stora massan som mot nischade målgrupper inom outdoor. Dometic är på god väg att få en välförtjänt pole position även i Sverige.

VARUMÄRKE: Dometic Outdoor
UPPDRAG: Att sprida kännedom och bygga varumärke
VERKTYG: Popup Defender & Popup Jimmy
TJÄNSTER: Koncept, idé, byggnation fordon, hemsida, design, personal, produktionsledning, genomförande, dokumentation och uppföljning
TIDSPERIOD: 
2019-2022

Se några av våra referenscase

Kontakta oss

Popup Works AB
Grev Turegatan 30
114 38 Stockholm
Telefon: 08-515 129 08
E-post: info@popupworks.se

Kontrorstider
Mån- fre kl. 09:00 - 17:00

Följ oss

Vi är oftast i rörelse - följ oss i sociala medier om du vill hänga med på resan!